علت بیماری ام اس ... ویتامین D ؟؟؟ - مجله لپتاب دات آی آر
خانه / مطالب خواندنی / پزشکی و سلامت / علت بیماری ام اس … ویتامین D ؟؟؟

علت بیماری ام اس … ویتامین D ؟؟؟

علت صدرصد قطعی که واقعا مشخص کند بیماری ام اس چه علتی دارد هنوز نه تنها در ایران بلکه در جهان  نیز مشخص نشده است ، اما متخصصان مغزو اعصاب از لحاظ تئوری عامل ژنتیک، عوامل محیطی که به  صورت تئوری مطرح است مانندکمبود ویتامین Dو ویروس ها، را سه عامل اصلی در بروز بیماری ام اس می  دانند.  نور آفتاب نقش مهمی در تولید ویتامین D در بدن دارد وبروز ام اس در مناطق کم آفتاب شايع است درنتیجه  کمبود ویتامین D در بروز بیماری ام اس تاثیر دارد  بیماری «مولتیپل اسکلروزیس» یا M.Sیک بیماری سیستم ایمنی است که با درگیری غشای میلینی  سلول‌های سیستم اعصاب مرکزی موجب علایم مختلف عصبی می‌شود. از لحاظ اتیولوژی این بیماری علل  مختلفی داشته و محصول نوعی ارتباط و تقابل پیچیده بین فاکتورهای ژنتیکی و محیطی است. یکی از علل مطروحه کمبود ویتامین D است.

بیماری ام اس
مطالعات نشان می‌دهد که ایران جزو مناطقی از جهان است که در آن میزان ویتامین D پایین است. با تابش نور خورشيد روي پوست، بدن ويتامين D توليد مي کند. نور خورشيد منبعي مهم براي تأمين ويتامين D است. افراد سفيد پوست هفته اي چند روز با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه ويتامين D کافي دريافت مي کنند.

اما در فصل زمستان و در روزهاي ابري و يا در پي استفاده از کرم ضد آفتاب توليد اين ويتامين مشکل مي شود.  کهنسالان و آن دسته از افرادي که پوست تيره رنگ دارند نمي توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ويتامين D کافي دريافت کنند. بنابراين بهتر است از مواد غذايي و مکمل ها استفاده کنند.

همچنین ببینید

حقایقی جدی درباره بیماری وحشتناک ایدز

آخرین آمار و اطلاعات در مورد ایدز پزشکان هشدار می‌دهند که با بی‌توجهی، عدم آگاهی …

دیدگاهتان را بنویسید