عوارض ناشی از کمبود ویتامین A - مجله لپتاب دات آی آر
خانه / مطالب خواندنی / تغذیه / عوارض ناشی از کمبود ویتامین A

عوارض ناشی از کمبود ویتامین A

کمبود آن منجر به اختلال در رشد استخوانها می‌شود.  همچنین با کمبود آن ، ایمنی در برابر عفونت کاهش می‌یابد و کم خونی عارض می‌شود.  به دلیل تأثیر آن در تولید مثل ، کمبود ویتامین A منجر به عدم رشد مناسب جنین و سقط  خود به خود می‌شود.به دلیل تأثیر آن بر حفظ بافت مخاطی در صورت کمبود آن بافتهای مخاطی بدن که  دستگاه گوارشی ، تنفسی ، ادراری و تولید مثل را از ورود میکروبها محافظت می‌کنند،  تغییر شکل داده و بدن در معرض عفونت قرار می‌گیرد.  در اثر کمبود ویتامین ، لایه مخاطی چشم حالت شفاف خود را از دست داده و در صورت ادامه کمبود  دریافت ، خصوصا در کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید ، کوری عارض می‌شود.که خوشبختانه در  کشور ما کمبود تا “این حد “مشاهده نمی‌شود.

برخی منابع ویتامین A:

سبزیها و میوه های زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره منبع کاروتنوئیدها”پیش سازهای ویتامین A” هستند.

  • سبزیهای زردرنگ: هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی، کدو خورشی.
  • میوه های زردرنگ: زردآلو، طالبی، انبه، هلو، شلیل.
  • سبزیهای دارای برگ سبز: برگ چغندر، خردل، ترب، کلم، گل کلم، کنگر فرنگی، اسفناج و سبزیهای سبز سالادی.
  • سبزیهای ساقه ای سبز: مارچوبه، بروکلی، ریواس.
  • میوه ها و سبزیهای قرمز: گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز.

غذاهای دارای ویتامین A

برگهایی که دارای کلروفیل بیشتری هستند، میزان ویتامین A بیشتری هم دارند. برگهای خارجی کاهو که اغلب مصرف نمی کنیم و به دلیل بالا بودن میزان کلروفیل تلخ هستند، دارای پیش ساز ویتامین A بیشتری نیز هستند

منابع غذایی حیوانی ویتامین A

شیر پرچربی، خامه، کره، پنیر چرب و زرده تخم مرغ منابع خوب ویتامین A هستند. جگر حیوانات مختلف منبع غنی ویتامین A است. مصرف هفته ای یک بار یا ده روز یک بار جگر می تواند نیاز یک هفته را تأمین کند.  روغن کبد ماهی، اگر چه معمولاً در رژیم غذایی روزانه مصرف نمی شود، اما منبع عالی ویتامین A است.  این گونه روغنها به عنوان مکمل غذایی توصیه می شوند.  اما در استفاده از آنها باید جانب احتیاط را رعایت کرد، زیرا حاوی مقادیر زیاد در حد سمی،  ویتامین Aهستند و ممکن است به آلاینده های محیطی که در کبد ماهی تجمع می یابند، آلوده باشد.

همچنین ببینید

شکلات داغ را در فنجان چه رنگی بنوشیم تا خوشمزه تر شود؟

ایج مطالعه جدید دانشمندان اروپایی نشان می‌دهد که رنگ لوازم میز و سفره، بر درک …

دیدگاهتان را بنویسید